søndag 25. april 2010

Sammensatte tekster

Sammensatte tekster kalles også multimodale tekster, og er tekster hvor ren tekst kombineres med lyd, bilde, film eller flere av disse.

Harboe (2008) bruker begrepet digital skriving om det samme temaet. Han presenterer videre flere ulike verktøy som egner seg til dette. Eksempler på slike verktøy er:

De aller fleste av disse er ikke verktøy som i seg selv kan produsere digitale tekster, men som brukes i prosessen for å skape en slik tekst. Unntaket i forhold til dette punktet er Google dokumenter. De aller fleste av disse verktøyene er nettbaserte og krever ingen installasjon før bruk.

Tar vi en nærmere titt på Google dokumenter oppsummerer Harboe (s. 36-37) hvilket pedagogiske potensiale dette har:

  • Elevene har tilgang på det samme dokumentet uansett hvor de sitter, så lenge maskinen er på nett.
  • Elever kan skrive sammen i det samme dokumentet. Skrivingen blir en kollektiv prosess.
  • En kan sette inn lenker og bilder, og lage det som i læreplanen heter "sammensatte tekster".
  • En kan med få tastetrykk "publisere teksten" på internett. Teksten får en annen offentlighet enn om teksten er noe vi "skriver for læreren".
  • Google dokumenter innbyr til samskriving med elever i forbindelse med internasjonale prosjekter. En kan lage "nettdagbøker", felles bokanalyser, og så videre, og så videre. Elever kan skrive sammen i grupper og publisere resultatet som websider.

Vi benyttet jo selv Google dokumenter til samskriving på første mappeoppgave i høst, og jeg synes det var en ålreit måte å jobbe på, og ser helt klart at dette kan være et nyttig verktøy når elevene skal jobbe med sammensatte tekster. Det å ha et dokument som "alltid" er tilgjengelig og flere kan jobbe med samtidig er en styrke når flere skal jobbe med samme tekst.

Programmer som kan være aktuelle når det kommer til å produsere sammensatte tekster, som vi har sett nærmere på i leksjonen "sammensatte tekster" er:

Jeg har ikke prøvd alle disse programmene selv, men har lest om dem og sett eksmepler på bruk av dem. Jeg synes dette ser ut som spennende programmer og ser potensiale i bruk av disse i undervisningssammenheng. At elevene også vil oppleve bruk av slik programmer som spennende føler jeg meg ganske opverbevist om med bakgrunn i de reaksjoner jeg har fått ved bruk av digitale verktøy i undervisningen.

Glogster er det av disse programmene jeg har sett nærmest på og hvor jeg også har registrert meg som bruker. Jeg hadde planer om å komme i gang med dette og forsøke å bruke det i undervisningen, men på grunn av et par uforutsette hendelser ble det ikke noe av denne gangen. Men dette er et program jeg helt klart ønsker å bruke, og kommer til å benytte meg av i løpet av neste skoleår.

Glogster er et program som gjør det mulig å lage veggaviser på en helt ny måte. De fleste elever og lærere har nok vært borti den tradisjonelle veggavisen som henges på veggen i klasserommet (og mange benytter seg nok av denne fortsatt). Ved bruk av dette programmet kan man altså blåse nytt liv i de gamle veggavisene ved å kombinere tekst, bilde, lyd og film. Dette programmet har nå også blitt tilpasset til bruk til utdanning på den måten at du som lærer kan registrere deg som bruker og få brukernavn og passord til dine elever.

I dette programmet har man altså mulighet til å lage sammensatte tekster ved å inkludere både tekst, lyd og bilde. Det at man også kan knytte sammen flere av verktøyene vi har sett nærmere på i dette studiet ser jeg på som veldig spennende. Lager man sammensatte tekster i Glogster kan man for eksempel laste opp disse i wikispaces. På denne måten kan man samle alle veggavisene som lagres i Glogster på sin egen felles side. Et eksempel påslik bruk kan du se her: http://greetingsfromtheworld.wikispaces.com/

--------------------------------------------------------------
Harboe, L. (2008) norskoka.no. Digitale verktøy i norskfaget. Oslo: Universitetsforlaget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar