søndag 25. april 2010

Elektroniske tankekart

Gjennom leskjonen "Tenkevertøy 1", med fokus på elektroniske tankekart, opplevde jeg igjen å få gode tips til bruk i undervisningssammenheng.

Tankekart opplever jeg jo ote at benyttes i undervisningen, både i gjennomgang felles for klassen og når elevene selv bruker det i forbindelse med nye temaer og oppgaver. Men jeg personlig har ennå ikke sett noen, verken elever eller lærere bruke elektroniske tankekart, så akkurat på dette området er jeg helt overbevist om at det er mye å hente for noen og enhver.

Igjen, som i mange andre temaer og med mange andre verktøy og programmer som vi har blitt presentert for i dette studiet, tror jeg at mange lærere ikke en gang vet at disse elektroniske alternativene finnes. Når det er sagt så føler jeg meg også desverre ganske overbevist om at mange av dagens lærere ville vært skeptiske til slike alternativer og fortsatt på den "gamle og trygge" måten.

Men jeg personlig har nå tatt det i bruk og skal sørge for å både bruke slike elektroniske tankekart og forsøke å inspirere mange av mine kollegaer til å gjøre det samme i tiden som kommer.

Verktøyet vi først og fremst har sett nærmere på i denne leksjonen er Mindomo. Dette er et nettbasert verktøy hvor man kan lage og lagre elektroniske tankekart.

Som nevnt i leksjonen er tankekart langt i fra noe nytt i skolesammenheng, og har vært benyttet i hvert fall i 50 år. Og spørsmålet en del lærere da nok vil stille seg er: Hva gjør disse elektroniske tankekartene bedre enn de tradisjonelle i papirform?

Og da er det jo viktig å først og fremst presisere man ikke bruker IKT generelt, og slike verktøy spesielt, kun fordi de er nye. Man ønsker å benytte seg av dette fordi man opplever at det gir en merverdi i å bruke dem.

For det første er det ingen tvil om at disse elektroniske tankekartene gir større muligheter til gjenbruk og flerbruk enn de tradisjonelle tankekartene i papirformat. Videre blir det i denne leksjonen vist til resultatet av en idemyldring blant lokalstudenetene på DKL-studiet omkring temaet fordeler og ulemper ved digitale tankekart.

Fordelene som ble nevnt ved bruk av digitale tankekart var:

  • Håndskrift ikke et tema
  • Lettere å strukturere
  • Lettere å redigere
  • Lettere å dele
  • Lettere å samarbeide
  • Sparer regnskogen
  • Lettere å arkivere/gjenfinne

Ulempene ved slik bruk var:

  • Må kunne grensesnittet
  • Må ha tilgjengelig infrastruktur
  • Mer krevende å initiere bruk

På bakgrunn av dette som nevnes her er det i mine øyne ingen grunn til å ikke kunne ta i bruk dette i undervisningen. Men som i de fleste andre temaer her er mitt inntrykk at man møter veldig mange positive elever når det er snakk om å benytte seg av slike verktøy, mens man møter mange skeptiske lærere. Og netopp det å endre lærernes holdning til slike verktøy tror jeg er den store utfordringen for å kunne se dette i bruk i mange klasser...

Videre nevner leksjonen følgende bruksområder for elektroniske tankekart:

  • Ta notat
  • Visualisering/forklaring
  • Idemyldring (brainstorming)
  • Utredning/utforskning/kunnskapsbygging
  • Tekstskaping
  • Kognitiv støtte (i ulike prosesser)

Som nevnt har jeg i løpet av våren tatt i bruk slike elektroniske tankekart i min egen undervisning. Igjen har jeg benyttet dette i engelsk fordypning på 8. trinn. I denne sammenhengen brukt vi det elektroniske tankekartet til en idemyldring i forkant av oppstart på temaet "Great Britain". Elevene ble spurt om hva de tenkte når de hørte Great Britian eller Storbritannia og jeg førte opp dette på tankekartet i Mindomo. Tankekartet vi da lagde sammen ble seende slik ut:

Vi har ikke jobbet mer med dette i løpet av den perioden elevene har jobbet individuelt og i grupper med vår egen wiki, men skal ta opp igjen dette tankekartet og utvide med det nye vi har lært etter at vi nå har jobbet oss ferdig med gruppearbeidet. Jeg tror dette gir en god læring for elevene ved først å ha en idemyldring å lage et tankekart, deretter jobbe med temaet over en periode, og til slutt utvide det opprinnelige tankekartet med ny informasjon man har fått ved å jobbe med temaet.

Et annet alternativt program når det gjelder elektroniske tankekart er Freemind. Dette er et program som er gratis, men som ikke er nettbaser og dermed må lastes ned og installeres på de maskiner det skal brukes. For mer info og nedlasting av dette programmet se følgende link: http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar