tirsdag 20. april 2010

Min erfaring med bruk av Wikspaces i undervisningen

Som lærer i engelsk fordypning på 8. trinn har jeg nå benyttet Wikispaces i undervisningen de siste ukene. Jeg har ikke benyttet meg av Wikispaces før jeg kom i kontakt med det via dette studiet og leksjonen "Sosial web 2". Jeg har selvfølgelig, som de fleste andre, brukt Wikipedia fra før og kjenner jo til koneptet, men synes det så veldig spennende ut å kunne lage sin egen wiki. Derfor prøvde jeg meg litt fram for å bli kjent med mulighetene før jeg selv tok det i bruk.

Da vi et par uker senere skulle i gang med temaet "Great Britian" i engelsk fordypning, bestemte jeg meg for at jeg skulle prøve ut dette i praksis, og vi lagde vår egen wiki hvor elevene skrev, og publiserte tekster om gitte temaer. Vi hadde noen timer hvor elevene fikk utdelt temaer de skulle finne informasjon og skrive om og andre timer hvor elevene selv fikk velge temaer som var relatert til "Great Briatin". Timene organiserte vi da slik at elevene jobbet individuelt med sin tekst og publiserte deretter denne på vår felles wiki. Videre byttet elevene temaer og de var da inne og leste over, rettet og la til informasjon de mente var relavent til den aktuelle teksten.

Underveis i arbeidet med dette temaet og når vi mot slutten av perioden skulle jobbe med et gruppearbeid med ulike temaer brukte vi denne wikien som vår base for å slå opp og finne informasjon om mange temaer knyttet til Storbritania.

Før vi begynte med selve jobbingen brukte vo noe tid i første time til en gjennomgang av wikien, hvordan den fungerer, og hvordan man publuiserer og endrer innlegg. Noen av elevene var litt usikre i starten, men etter at de hadde publisert sitt første innlegg gikk dette veldig greit. Det at wikien er såpass enkel å bruke er helt klart en fordel, og elevene opplevde dette som spennende så fort vi komme i gang med jobbingen.

Jeg opplever elevene helt klart som både interesserte og motiverte i forhold til å jobbe på en slik måte. Jeg fikk også kommentarer på at de opplever det som positivt at de sammen kan lage tekster knyttet til tema og dra nytte av hverandre på denne måten, ved å få en felles tekstbase hvor ikke alle behøver å skrive om samme tema. Det at de også har tilgang på en slik felles base både hjemme og på skolen ble også trukket frem som positivt.

Vår wiki ligger tilgjengelig kun for meg og elevene, så noen egen link dit er det lite vits i, men legger inn et par bilder her:




Når vi nå avsluttet dette temaet i går med elevenes muntlig fremføringer i grupper må jeg si meg fornøyd med perioden vi har vært i gjennom og som sagt så er tilbakemeldingen fra elevene gode i forhold til denne måten å jobbe på. Denne basen med tekster skal vi nå bruke opp igjen ved senere anledninger som oppslagsverk og også utvikle ytterligere neste skoleår.

Når alt dette er sagt, og etter at vi nå på dette studiet har vært i gjennom leksjonene om informasjonskompetanse, er det ingen tvil om at et fokus på å uttvikle denne hos elevene er viktig, og nærmest en forutsetning for å kunne bruke wiki på en effektiv måte i undervisningen.
Gjennom slik jobbing over flere uker har det blitt enda tydeligere for meg at elevene har langt fram med tanke på å utvikle gode søkestrategier og være mer bevisste og kritiske i forhold til de kilder de finner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar