torsdag 22. april 2010

IKT som verktøy i tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring er et begrep som handler om at den enkelte skole skal tilpasse opplæringen til evner og forutsetninger hos den enkelte elev. Dette kan være å ta i bruk ulike metoder og måter og organsiere på for å nå ett bestemt mål; nemlig det at eleven(e) det gjelder skal oppnå grunnleggende ferdigheter og nå kompetansemålene som er satt. Samtidig er det slik at ikke alle nødvendigvis har en felles forståelse av hva begrepet tilpasset opplæring innebærer.

TPO-modellen (Strandkleiv, 2004), en modell for tilpasset opplæring, kan brukes til å klargjøre og forklare fenomenet tilpasset opplæring noe bedre.

Modellene viser viktigheten av motivasjon (både hos lærere og elever), man må oppleve å få oppgaver i riktig vanskegrad, altså oppgaver som står i stil med evner og forutsetninger.
Elevforutsetningene, undervisningen, lærerforutsetningene, skolekulturen, læringsutbyttet, motivasjonen og hjemmekulturen nevnes som forhold som vil være med å påvirke mulighetene til å realisere en godt tilpasset opplæring.

Når det kommer til min egen erfaring med bruk av IKT som verktøy i tilpasset opplæring begrenser den seg stort sett til faget matematikk.

På bakgrunn av mine opplevelser fungerer IKT fint som en terping på bestemte temaer, for eksempel de fire regneartene. Min erfaring tilsier at elevene oppfatter dette som mer motiverende og spennende enn den tradisjonelle undervisningen. Så er det jo et viktig poeng at det i seg selv ikke er grunnen til å bruke IKT, men at elevene selvfølgelig har en faglig utvikling ved bruk av IKT. I de tilfellene jeg har sett, føler jeg at mange som ikke liker og ikke får til matte med tradisjonell undervisning viser ferdigheter og fremgang ved bruk av digitale hjelpemidler.

Jeg opplever at de elevene dette gjelder føler seg tryggere i bruk av data enn de føler seg i den læringssituasjonen de er vant til. En annen fordel som gjelder i disse tilfellene, er at man ved bruk av IKT og digitale hjelpemidler kan få en respons med en gang på det man har gjort i form av om det er rett eller galt. Dette oppleves som positivt for disse elevene, og er en situasjon de ikke opplever i vanlig undervisning. De fleste av disse føler seg så usikre på det de gjør at de ønsker en tilbakemelding/respons på det de har gjort før de jobber videre. En slik respons vil de få ved bruk av digitale læringsmidler.

Ulike spillvarianter med fokus på terping på for eksempel de fire regneartene er ofte laget som spillvarianter hvor elevene får en respons i form av en poengsum på det de har gjort. Dette oppleves som spennende, og gjør at mange har lyst til å prøve igjen. De ulike lærebøkene har også etter hvert gode nettsider med spennende og gode aktiviteter. Bruker man disse har man mulighetene til å hele tiden jobbe med samme tema og kapittel som resten av klassen, men man gjør digitale oppgaver, ofte med valg av vanskelighetsgrad, og hvor elevene får den responsen de ønsker etter hvert som de jobber.

Her kommer et par eksempler på sider som kan være aktuelle i denne sammenhengen:

http://www.matematikk.org/
Denne siden inneholder blant annet aktiviteten "regneregn" hvor elevene øver på hoderegning, og kan velge både vanskelighetsgrad og hva slags regnearter de ønsker å teste. Her finnes det mange ulike spillvarianter som gir elevene god trening i ulike matematiske temaer. Aktivitetene her gir deg ogsp veldig gode muligheter til å velge ulike vanskelighetsgrader og hvilke temaer man ønsker fokus på.

http://www.lokus123.no/?marketplaceId=123&languageId=1&siteNodeId=2077361
Dette er siden tilknyttet læreverket "Sirkel", som er det vi benytter i matematikk på 8. trinn. Vi har benyttet oss av disse sidene ved tilpasset opplæring i år og det har fungert veldig godt. Siden er delt inn i de samme kapitler som boka er og på denne måten er det enkelt å følge de samme temaene. Alle temaer er også nivådelt (startpunkt 1, 2 og 3) når det kommer til oppgaver, noe som også gjør det lettere å treffe med riktige oppgaver.

http://www.gruble.net/matte/
Også her finner du mange oppgaver som kan benyttes i tilpasset opplæring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar