mandag 19. april 2010

Elevenes informasjonskompetanse

Min erfaring som lærer, først og fremst i ungdomsskolen, gjør at jeg kjenner meg igjen i forskningen som er gjort med tanke på informasjonskompetansen hos elevene. Jeg oppfatter elevene som særdeles ukritiske til det de finner ved søking på nettet og tar alt for “god fisk”. De kan søke etter bestemte temaer via google og min opplevelse er at de deretter tar første treff og bruker den informasjonen som de finner der. Jeg tror ikke elevene pr i dag har noe grunnlag for, eller i det hele tatt tenker noe på om det ene søkeresultatet er mer relevant og troverdig enn det andre. Jeg tror mange raskt drar den slutningen at dette stort sette skyldes at elevene gjør det raskest mulig og gjør dette for å spare tid. Men når det gjelder de elevene jeg omgås daglig tør jeg å påstå at dette er feil og en for lettvint løsning. Jeg føler meg rimelig overbevist om at de ikke har noe informasjonskompetanse som i det hele tatt gjør dem i stand til å gjøre en vurdering knyttet til kilder og relevansen til den informasjonen de finner.

Et annet inntrykk jeg sitter med knyttet til dette er at google er det eneste de bruker til å søke etter informasjon, igjen tror jeg dette i stor grad skyldes mangel på kunnskap om alternativer. De har blitt vant til (og fått lov til) å kun bruke google i alt for mange år, og denne vanen er nok vond å vende. Når det er sagt så skal jeg selv innrømme at jeg heller ikke har vært veldig bevist på dette i min lærerrolle, men har fått mange gode innspill gjennom leksjonene om informasjonskompetanse og ser virkelig behovet for å ta tak i dette! På dette området vet jeg mange lærere også har mye å hente….

På bakgrunn av dette er jeg ikke i tvil om at et fokus på dette i vårt møte med elevene vil være et særdeles viktig moment i årene som kommer. Vi har i dag en situasjon som er slik at hvem som helst i realiteten kan legge ut hva som helst på nettet, og skal vi klare å bruke internett til å søke etter informasjon i skolehverdagen må elevenes informasjonskompetanse bedres betraktelig.

Og det er ingen tvil om at både lærere og elever har mye å hente her....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar