søndag 25. april 2010

En oppsummering

Nå som bloggen er ferdigstilit og refleksjonsnotat omkring forum/blogginnlegg er levert føler jeg det er på sin plass med en oppsummering på bakgrunn av det siste halve året.

Temaene vi har vært i gjennom er altså sosial web, tenkeverktøy, sammensatte tekster, IKT og TPO, barn og unges digitale arena og informasjonskompetanse.

Jeg føler jeg som lærer har lært utrolig mye av dette studiet, og i mye større grad enn før klarer å ha fokus på de viktige momentene og bruke programmer og verktøy i undervisningssammenheng som gir merverdi i læringsprosessen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg allerede før jeg startet med dette studiet følte meg som en av de som lå langt frem i forhold til bruk av IKT på min skole, men dette studiet har vist meg at det er utrolig mye å hente og at det finnes mange muligheter man aldri har vært klar over....

Gjennom dette siste halve året har jeg først og fremst blitt presentert for, og tatt i bruk verktøy og programmer som for meg var ukjente før jeg begynte på dette studiet, men som jeg i dag bruker og kommer til å fortsette å bruke sammen med elevene.

Wikispaces og Mindomo er verktøy som jeg allerede har benyttet meg av i undervisningen i engelsk fordypning på 8. trinn. Netvibes var også et ukjent verktøy for meg, men som jeg nå helt klart ser nytten av og ønsker å ta i bruk for alvor neste skoleår. Videre er Glogster også noe som ser spennende ut uten at jeg har fått prøvd det ut selv i nevneverdig grad.

Leksjonen om informasjonskompetanse synes jeg også var veldig viktig, og jeg skal ærlig innrømme at jeg selv måtte tenke over hvor bevisst jeg selv har vært på dette når internett brukes i skolesammenheng. Jeg er ikke i tvil om at jeg selv, og sikkert mange andre lærere, har mye å hente på dette området - og for meg kommer det å klare å utvikle elevenes informasjonskompetanse til stå veldig sentralt for meg når man jobber med digitaler medier. Jeg opplever at elevene har særdeles mye å hente her, og tror også vi lærere må være bevisste på hvilke startegier vi selv bruker og at vi legger vekt på utvikling av denne kompetansen hos elevene.

Så tror jeg det sentrale spørsmålet her er om vi som studenter nå klarer å gå tilbake til vår skole og våre kolleger og påvirke disse og inspirere disse til også å ta i bruk disse digitale verktøyene i undervisningen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er veldig inspirert og klar til å ha et solid fokus på dette, men føler meg også ganske overbevist om at mange av kollegene ikke vil være like begeistret og klare til å ta i bruk disse verktøyene. Som nevnt tidligere tror jeg mye av denne skepsisen skyldes at man selv er noe usikker på sine egne digitale feridgheter, og dermed ikke tør å prøve. Et annet moment knyttet til denne skepsisen tor jeg også skyldes at mange ikke vet hvilke muligheter som finnes der ute og hvilken merverdi bruk av disse programmene og verktøyene gir. Her må vi gå foran og inspirere og vise våre kolleger!

Men for min del er det ingen tvil; bruk av digitale verktøy/programmer og et ordentlig fokus på utvikling av elevenes informasjonskompetanse skal være viktig fokusområder i årene som kommer!

Dette er et studie jeg selv har lært veldig mye av, og blitt veldig bevisst på sentrale momenter knyttet til digitale medier i læring som jeg tar med tibake i hverdagen som lærer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar