lørdag 14. november 2009

Excel – mer enn et matematikkprogram

Excel og andre regneark blir nok ofte, og av mange regnet som et program som i skolesammenheng brukes kun i matematikkundervisningen. Man ser på dette som et program som kan brukes til utregning og mange forbinder det nok mest med temaet statistikk. Men Excel er et utrolig spennende program som kan brukes til mye mer enn dette! Programmet har muligheter som gjør det mulig å bruke i alle fag, og i de aller fleste temaer. Lærer man seg bruk av formler i regneark, er det bare fantasien som setter en stopper for hva man kan lage. Mulighetene er mange!

Gode eksempler på slike opplegg er for eksempel øvingsoppgaver knyttet til bestemte temaer. Dette kan man jo lage i alle fag, men et konkret eksempel som jeg selv har benyttet er øvingsoppgaver i engelsk grammatikk. Her organiserer man regnearket slik at elevene svarer i bestemte celler i regnearket og får en umiddelbar respons på om de har svart riktig eller feil. Tilsvarende opplegg kan man selvfølgelig lage i alle fag. Elevene gir positive tilbakemeldinger på en slik måte å gjøre oppgaver på, og setter pris på den øyeblikkelige responsen de får. Slik aktivitet kan være nyttig både i timer hvor man arbeider med disse temaene, men også for eksempel som repetisjon eller forberedelser til prøver.

Det er altså ingen tvil om at regneark er et verktøy som kan brukes i lengt flere fag enn man har tradisjon for å gjøre, og sannsynligvis har programmet langt flere bruksområder enn de fleste lærere er klar over.

Noe av begrensing i utbredelsen av dette i andre fag enn matte ligger nok sannsynligvis i at mange lærer ikke kjenner programmet godt nok til å vite hvilke muligheter som ligger der. For eksempel kan det å arrangere interne kurs blant lærerne på en skole øke kompetansen i bruk av slike programmer, og sørge for at det blir tatt i bruk oftere. Jeg tror mange av dagens lærere ville blitt overrasket over hvilke muligheter man har ved å opparbeide seg en god kompetanse i bruk av programmet.

Men samtidig mener jeg et slikt regneark har en begrensing når det gjelder hva vi kan bruke det til i skolehverdagen. Et slikt opplegg som nevnt over med for eksempel grammatikkoppgaver kan gis som øvingsoppgaver, men har liten verdi som en ren prøve. Grunnen til dette er at et slikt regneark med umiddelbar respons gir elevene mulighet til å endre sitt svar til de selv ser at det de har oppgitt er riktig. På bakgrunn av dette mener jeg et slikt verktøy ikke kan brukes som gloseprøve eller som en ordinær prøve, men er ideelt til jobbing med oppgaver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar