Etter å ha vært igjennom leksjoner med fokus på samskriving, lyd, bilde og regneark, sitter jeg med et inntrykk av at mange med hell kan integrere mer av dette i læringsprosesser i dagens skole. Den største forskjellen her tror jeg kan gjøres ved at lærerne får innblikk i de ulike programmene. Mange lærere vet ikke hva slags muligheter som ligger der ute. Som tidligere nevnt er sannsynligvis interne kurs på den enkelte skole veien å gå for å få fram flere læringsprosesser med fokus på for eksempel lyd og bilde. Min påstand er at dette er verktøy som vil bli betydelig mer brukt så fort lærerne vet hva slags muligheter de har, og i tillegg er trygge på at de selv innehar de ferdighetene som trengs for å kunne benytte dette sammen med elevene. Er denne ferdigheten på plass er det bare fantasien som setter grenser for hva man kan bruke dette til. At man også innad på skolen kjører slike kurs for å bestemme hvilke programmer og temaer man ønsker å fokusere på tror jeg vil være positivt.
Mange av dagens elever er godt bevandret i den digitale verden, og vil sannsynligvis oppleve slike læringsprosesser som både utfordrende, spennende og motiverende. Et annet moment er at man som lærer hele tiden kan bruke elevene som hjelpere i mange sånne situasjoner. Spesielt med tanke på bilde, og sannsynligvis i forhold til lyd vil mange av elevene ha en erfaring med dette og kunne kjenne noen av programmene som brukes i redigering. Jeg har selv opplevd hvordan en del elever vokser på å kunne være med å hjelpe og forklare bruk av programmer som de har god kjennskap til. Det er ikke alltid at læreren er den i klasserommet med den største kompetanse på disse områdene…
En forutsetning for å kunne gjennomføre slike læringsprosesser er jo selvfølgelig tilgang på de aktuelle programmer som trengs. Når det gjelder bildredigering er jo Picnik et program som ligger tilgjengelig på nett, og ikke krever noen installasjon på PC for å bruke. Mange programmer fra flere av temaene her er jo gratisprogrammer som ligger på nett, og bare må lastes ned og installeres på den enkelte PC. Eksempler på dette er Picasa og Audacity. Når det gjelder tekst, og samskriving så er jo Google docs et godt alternativ, men som krever at alle deltagere som skal være med å skrive har en Google-konto.
Skal man jobbe med bilder er det i hvert fall ingen tvil om at hensyn, og de lover og regler som gjelder, først og fremst i forhold til personvern må tas opp. Dette er et område jeg tror mange av dagens elever er uvitende til. Det samme gjelder nok også opphavsrett i forhold til musikk hvis man skal jobbe med lyd.
søndag 22. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar