fredag 20. november 2009

Elevarbeid med bruk av bilder

For gjennomføring av opplegg med fokus på bilder stilles det ikke store krav til utstyr på den enkelte skole (forutsatt at man har PC’er å jobbe på), men skolen bør ha digitale kameraer tilgjengelig til elevene. Disse kameraene bør være forholdsvis nye, og best mulig (med tanke på antall megapiksler og lignende). Enkelte elever har nok selv kameraer, men skolen må sikre at alle har samme mulighet.

Når det videre gjelder redigering og jobbing med bildene man har tatt, finnes det gode programmer tilgjengelig på internett. Dette gjør at man på den enkelte skole ikke behøver å måtte installere programmer lokalt på hver enkelt PC. Et eksempel på et slikt program som er tilgjengelig er Picnik. Har man for eksempel Microsft Office installert på maskinene på skolen, har man jo også tilgang på Microsot Office Picture Manager. Dette er et program hvor man kan redigere bilder, men mulighetene er litt færre enn i for eksempel Picknick. En annen mulighet er selvfølgelig bruk av programmet Picasa, dette kan lastes ned gratis fra nettet og installeres på den enkelte PC.

Som under de andre temaene vi har vært i gjennom føler jeg at det kun er fantasien som setter grenser for hvordan man kan integrere dette i undervisningen i flere fag.

Men når det gjelder bruk av bilder i undervisning, og opplegg med fokus på dette føler jeg at det ofte er læreren selv som setter begrensninger for slik opplegg. Dette skyldes nok i størst grad at de selv føler at de ikke har den kompetansen som de føler at de trenger for å kunne gjennomføre et slikt opplegg på en god måte. På slike temaer er min erfaring at det i de aller fleste grupper av elever sitter noen med god kompetanse et slikt område som kan bistå læreren på en god måte.

Fokus på de lover og regler som gjelder, spesielt med tanke på opphavsrett og personvern vil være viktig her, og bør legges inn som en slags innledning til arbeidsprosessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar