lørdag 21. november 2009

Audacity – et spennende og brukervennlig program

Når det gjelder leksjonen med lyd som tema, så er dette noe jeg personlig har lite erfaring med, men samtidig føler jeg at det var noe jeg fikk godt taket på i løpet av et par uker jobbing. Dette mener jeg i hovedsak skyldes to ting: et program, Audacity i dette tilfellet, som er brukervennlig og greit å komme i gang med – og ikke minst at de forklaringer og eksempler vi fikk i vår leksjon var veldig gode!

Jeg har ikke benyttet Audacity før, men har sett eksempler på det i bruk. Disse eksemplene har stort sett begrenset seg til innlesing av tekster. Men mulighetene er jo langt flere. På bakgrunn av den jobbingen som nå er gjort opplever jeg programmet som enkelt, brukervennlig og at det gir utrolig mange muligheter i forhold til redigering av lydklipp blant annet med tanke på musikk, bakgrunnslyd og lignende.

Vi har på skolen jeg jobber nå fått programmet Audacity tilgjengelig i den programpakken vi har liggende på våre personlige bærbare PC’er. I tillegg har også skolen gått til innkjøp av headsett så vi har et klassesett med slike, som gjør at alle i en klasse kan sitte med headsett og jobbe med dette programmet.

Fokus på lyd på en slik måte er jeg overbevist om at vi vil se mer og mer av i årene som kommer, og jeg føler meg trygg på at dette er opplegg som elevene vil like og oppleve som motiverende i læringsarbeidet.

For mange lærere tro jeg det er en utfordring å komme i gang med dette, og sette ”nye” ting som dette på dagsorden. Med tanke på de lærere som opplever dette som noe nytt, tror jeg i hvert fall det at man har programmet lett tilgjengelig og gratis på nett, og ikke minst det at det er såpass enkelt å bruke vil gjøre det noe lettere å dra i gang en slik læringsprosess. Jeg opplever Audacity som et såpass enkelt og greit program, at hvis man får en god innledning og forklaring (som jeg føler vi fikk i vår leksjon), så bør både lærere og elever klare å tilegne seg den kompetanse som kreves.

Men samtidig opplever jeg noe av utfordringen som at en del lærere med lite eller ingen kunnskap på dette området kanskje heller ikke ville satt seg ned på egenhånd for å tilegne seg den manglende kunnskapen. Kanskje interne kurs på den enkelte skole er veien å gå for å utbredelsen av slike læringsprosesser…!?

Jo bedre og tryggere lærerne føler seg på disse områdene, jo mer fokus tror jeg dette ville fått i undervisningen i dagens skole. Jeg tror at en av grunnene til at dette ikke er mer utbredt er at mange lærere faktisk ikke vet hva slag muligheter som ligger der – for de er mange!

1 kommentar:

  1. Du har nok heilt rett i at mange ikkje veit kva moglegheiter som finnast gratis og lett tilgjengeleg på nettet. Og om dei vert gjort merksame på "fruktfatet" dei kan forsyne seg frå, vil programma kanskje framstå som uoverkomelege. Eg trur også at lærarane ved ein skule må sette seg inn i verktyet ilag, og få ein felles kjennskap til og kunnskap om det i trygge omgivnader. På min skule må vi nytte bunden tid til å trene på ulike verkty om alle skal få den naudsynte kompetansen.Det er ikkje tid til, eller motivasjon for, eksterne kurs for heile personalet dersom dette skal komme i tillegg til alt anna. Og så er det noko med den fellesskapsfølelsen i eit personale; "dette kan vi, og slik gjer vi det på vår skule".

    SvarSlett