tirsdag 29. september 2009

Digitale tekster, plagiat og hvilke utfordringer skolen har i denne sammenhengen

Dette er en problemstilling jeg i utgangspunktet har lite erfaring med siden jeg ikke har undervist nok i fag hvor dette vil være aktuelt. Men på bakgrunn av samtaler med kolleger har jeg en forståelse for at dette med plagiat i høyeste grad er et reelt og økende problem i dagens skole.

Plagieringskontroll i for eksempel ”it’s learning” vil jo vise læreren hvor stor del av en tekst som er innlevert der som er plagiat. Det at elevene vet at læreren har denne muligheten vil nok være preventivt og begrense dette noe. Men samtidig ser jeg de poengene som trekkes frem i innlegget ”Plagiat eller kontroll?” og svarene på dette innlegget.* Det å jobbe bevisst med elevene i forhold til å skrive gode tekster, og ikke minst ha et forhold til god kildebruk vil være like viktig som at denne kontrollen utføres i ettertid.

Men som sagt, jeg har lite erfaring på akkurat dette området, men synes allikevel det er et spennende tema å se nærmere på, og venter spent på hva andre med mer erfaring tenker om denne saken.
_____________________________________________________
* http://infodesign.no/2007/03/legitimerer-teknisk-plagiatkontroll-en.htm?

2 kommentarer:

  1. Jeg har som deg liten erfaring fra dette temaet om plagiering, men må si meg enig i at bevisstgjøring av elevene er avgjørende. Helst så tidlig som mulig i små drypp etter evner og anlegg. Ser ut som jeg har en jobb å gjøre siden jeg i hovedsak underviser på mellomtrinnet. Synes likevel det er vanskelig å få elevene til å forstå dette, eller vil de ikke forstå?

    SvarSlett
  2. Når det gjelder det at elevene ikke vil forstå dette så tror jeg nok dessverre du har rett i at mange elever har et avslappet forhold til temaet. De er ofte opptatt av å gjøre det enklest mulig for seg selv, og når tekster er å finne på internett, blir dette en enkel løsning for mange. Men som det også ble nevnt i en av kommentarene til innlegget ”Plagiat eller kontroll”, tror jeg heller ikke at elevene gjør dette som et bevisst forsøk på å jukse.
    En lignende situasjon som jeg vet har vært diskutert, og som jeg derfor synes er verdt å nevne i denne sammenhengen, er bruk av oversettelsesprogrammer/funksjoner på internett. Ofte ser man elever som har en tekst (hentet direkte fra nettet for eksempel) som de klipper og limer inn i for eksempel ”Google oversetter” og bruker denne teksten til innlevering/fremføring. Dette gjøres uten å tenke på bruken av kilder og ikke minst om teksten vil gi en mening på språket den er oversatt til (noe den sjelden gjør). Jeg sitter med følelsen at det er noe av den samme tankegangen hos elevene i slike tilfeller som når vi snakker om plagiat.
    Dette handler om bevisstgjøring, og som du nevner må nok den i gang før elevene begynner på ungdomsskolen. Jeg tror det å gjøre på denne måten blir en uvane som elevene legger til seg, og som vi må være oppmerksomme på å forhindre – allerede fra elevene går på mellomtrinnet.
    Med alle de muligheter som finnes på internett i dag vil kildehåndtering blir svært viktig for elevene. Samtidig kan man jo si at bruk av plagiatkontroll kanskje vil være med på å tvinge frem denne bevisstgjøringen hos elevene siden en slik kontroll vil være med å spille inn på vurderingen de får.

    SvarSlett